آثار با اهداف و سیاست های حوزه هنری هارمونی داشته باشد


رسول اولیا زاده از سختکوشان عرصه عکاسی در این مرز و بوم است. وی متولد 1336 تهران و هم چنین کارشناس ارشد گرافیک بوده و تا به الان مسئولیت هایی نظیر مدرس عکاسی و گرافیک در دانشگاه های هنر ، عضو هیأت داوران مسابقات عکس در سطح داخلی، عکاس مطبوعات از سال 59 تا 86، سه دوره عضو هیأت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعات، دبیر سرویس عکس نشریات مختلف گرافیست و صفحه آراء مجلات مختلف، مدیر خانه عکاسان ایران را دارا بوده است. داوری بخش عکس در رشته های تجسمی در سومین بخش تولیدات استانی بهانه ای بود تا با ایشان درباره کیفیت آثار به گفت و گو بنشینیم:

1. ضرورت برگزاری جشنواره ای با عنوان آثار و تولیدات مراکز استانی را چگونه ارزیابی می نمایید؟
به دلیل انسجام هنرمندان استانی و ارتقاء سطح سواد بصری هنرمندان برگزاری چنین جشنواره هایی ضروری می باشد.

2. ارزیابی جنابعالی از بررسی آثار این دوره از جشنواره با دو دوره قبلی چیست؟
آثار نسبتاً خوبی آمده و به نظر من باید موضوعات مشخص را اعلام کرد تا به جای کارهای آرشیوی کارها و آثار تولیدی برای جشنواره ارسال شود.

3. چه وجوه اشتراک و افتراقی بین آثار تولیدی مراکز استانی در این جشنواره با آثار ارسالی مراکز به سایر جشنواره های هنرهای تجسمی در مرکز هنرهای تجسمی مشاهده می نمایید؟
نسبت کارهای تولیدی بیشتر از کارهای آرشیوی بود و این یکی از امتیازهای این جشنواره بود.

4. چه راهکارهایی را برای پیشرفت و بهبود وضعیت تولید آثار در مراکز استانی پیشنهاد می نمایید؟
تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری ورک شاپ های منظم تا هنرمندان با اهداف حوزه هنری بهتر و بیشتر آشنا شوند و در این راستا فعالیت کنند.



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره